- 21 مهر 1403
- 0
- 81
سفارشی سازی در جان خود شگفتی دارد که به ما اجازه می دهد تا فردیت خود را بیان کنیم. در دنیای امروزی که تولید انبوه امری عادی است، سفارشی کردن به ما کمک میکند که متمایز شویم.
گویی این تنهای راهی است در بین تمام جبرهای دنیا برای اینکه بگوییم “من هم اختیار دارم”. انسان ذاتن نیاز دارد تا به ناظر نشان دهد من منحصر به فرد و خاص هستم. سفارشی کردن و شخصی سازی می تواند شماره پلاک خانه شخصی باشد یا یک میز با تزئین منحصر به فرد در محل کار. فرقی نمی کند نتیجه یکی است. سفارشی و شخصی سازی به ما این امکان را می دهد تا نیاز خود را برای اثبات اختیار برآورده کنیم.
سفارشی و شخصی سازی یک میل اولیه است یا یک دم دمی مزاجی مدرن؟
این سوال خوبی است که از خودمان بپرسیم آیا این میل به شخصی سازی وسایلمان یک غریزه اولیه است یا یک پدیده مدرن؟ شواهدی وجود دارد که پاسخ را اینچنین بیان می کند، شاید کمی از هر دو است.
از لحاظ تاریخی، انسان ها همیشه به دنبال راه هایی برای متمایز کردن خود بوده اند. از خالکوبی های استادانه فرهنگ های پلینزی گرفته تا نمادهای منحصر به فرد روی نشان های قرون وسطایی، شخصی سازی از گذشته های دور بخشی از فرهنگ در زندگی بشر بوده است.
امروزه این آرزوی دیرینه راه های خروجی جدیدی در زندگی ما پیدا کرده است. تولید کالاهای مصرفی به صورت انفجاری در حال افزایش است این کالا ها به ما فرصت های بی پایانی داده تا همه چیز را از تلفن هایمان گرفته تا آنچه بر تن می کنیم را سفارشی یا شخصی سازی کنیم. در حالی که ابزارها و روشها تکامل یافتهاند، انگیزه اصلی یکسان همان است که بود :
برجسته شدن و بیان اینکه چه کسی هستیم.
نقش زیست جهان ما
محیط ما نقش مهمی بعنوان یک محرک برای سفارشی سازی دارد. در محیطهای شهری، جایی که ما دائماً توسط افراد و چیزها احاطه شدهایم، به راحتی میتوان در میان جمعیت احساس گم شدن کرد. شخصی سازی وسایل می تواند در ما حس کنترل و مالکیت را ایجاد کند همین امر باعث می شود که فضاهایی که درونش هستیم بیشتر شبیه محیط شخصی ما شوند.
به عنوان مثال، میز کار در محل کار، تنها با چند عکس، یک لیوان عجیب و غریب یا یک گیاه می تواند به یک پناهگاه شخصی تبدیل شود. میزهای شخصی شده می توانند محیط را جذاب تر و دلپذیرتر کنند. هنگامی که کارکنان عناصر شخصی شان را وارد فضای کاری خود می کنند، می توانند حس تعلق را تقویت کنند و روحیه خودشان و اطرافیانشان را بهبود بخشند. این رفتار یعنی شخصی سازی یک روش نرم و ظریف ولی در عین حال قدرتمند برای انسانی کردن و روح بخشی به محیط های اداری است.
حلقههای اجتماعی ما اغلب بر نحوه و آنچه که برای سفارشیسازی انتخاب میکنیم تأثیر میگذارند. گرایش ها و هنجارهای فرهنگی می توانند به شما دیکته کنند که چه چیزی جالب یا قابل قبول در نظر گرفته شود. وقتی شما ماشین یا تلفن خود را شخصی سازی می کنید یک آیین برای معاشرت و راهی برای همسویی با آداب و رسوم محلی و به نمایش گذاشتن شخصیت خودتان برمی گزینید.
وقتی برای هدیه دادن یک جعبه شکلات را با شعری که دوست دارید سفارشی سازی می کنید در واقع ادب و احترام بلند را نسبت به هدیه گیرنده انتقال می دهید. اول اینکه آنقدر آن شخص برایتان مهم است و می شناسیدش که سلیقه اش را می دانید و نوازش کردن عاطفه اش برایتان مهم است. اگر واقعن اینچنین می اندیشید با تیم خلاق ما برای شخصی سازی و سفارشی سازی محصول تماس بگیرید.
استراتژی برندسازی و سفارشی سازی
دنیای تجاری به شدت از این نیاز روانی برای اثبات اختیار به آن دیگری ناظر استفاده کرده است. برندها، سفارشیسازی را به بخشی کلیدی از استراتژی خود تبدیل کردهاند و متوجه میشوند که مصرفکنندگان مایلند برای محصولات شخصیسازی شده حتا حق بیمه بپردازند. برای مثال شرکت نایک با خدمات Nike By You به مشتریان شان اجازه می دهند تا کفش های خود را طراحی کنند.
به طور مشابه، خودروسازان گزینههای گستردهای را برای سفارشیسازی وسایل نقلیه، از رنگها گرفته تا ویژگیهای داخلی، ارائه میکنند.
این استراتژی های برندسازی موفق هستند زیرا باعث می شوند مشتریان احساس ارزشمندی و درک شدن کنند. هنگامی که یک نام تجاری خدمات سفارشی سازی را ارائه می دهد، در واقع برای مشتری پیامی پنهان ارسال می کند که منحصر به فرد بودن هر مصرف کننده را تایید و تجلیل می کند. این تجربه شخصی می تواند منجر به وفاداری قوی تر به برند و افزایش رضایت مشتری یا کارکنان شود.
شما می توانید برای ایجاد حس ارزشمند بودن در کارکنان یا مشتریان تان ویژگی ها، علاقه مندی ها و روزهای خاص فردی شان را محرمانه با ما به اشتراک بگذارید تا تیم خلاق ما بتواند بهترین گزینه را برای تحت تاثیر قرار دادن ایشان انتخاب و اجرا کند.
رابطه سازی با سفارشی سازی
برندهای پیش رو روی سفارشی سازی سرمایه گذاری می کنند. رضایت از شخصی کردن محصول فقط در مورد نتیجه نهایی نیست، بلکه به فرآیند نیز مربوط می شود. تزیین لپتاپ با برچسبهای جمعآوریشده از سفرها، رنگآمیزی اتاق به رنگی که روحیه شما را منعکس میکند یا حتی بافتن شال گردن به رنگهای مورد علاقهتان، سفارش جعبه شکلات دست ساز وگان این ها خروجی فعالیت های خلاقانهای هستند که حس موفقیت و شادی را در ما ایجاد میکنند.
سفارشی سازی همچنین باعث ایجاد ارتباط عمیق تر با محصول می شود. وقتی برای شخصی سازی چیزی وقت می گذارید و تلاش می کنید، نتیجه چیزی فراتر از یک شی می شود. در واقع آن محصول حامل خاطرات و معنایی خاص است. این وابستگی عاطفی می تواند ما را وادار کند که اقلام سفارشی و شخصی سازی شده خود را حتی بیشتر گرامی بداریم.
شما می توانید در مناسبت های خاص مثل روز مادر، روز پدر، روز معلم و دیگر روزهای نشانه دار یک هدیه سفارشی سازی شده را که فقط ارزش ریالی ندارد بلکه معنایی در وجودش نهفته است را به عزیزانتان تقدیم کنید. در هر ارتباطی ما نسبت به آن دیگری مسئول هستیم تا قدم درست و محکم را برای تداوم و ماندگاری آن رابطه برداریم. شکلات دست ساز وگان می تواند همان هدیه ای باشد که به بهانه و نشانه ای خاص با هدیه سفارشی سازی شده تقدیم آن عزیز محترم می کنیم.
آیا انسان ها تنها گونه هایی هستند که شخصی سازی می کنند؟
جالب اینجاست که انسان ها در تمایل خود به شخصی سازی کاملاً منحصر به فرد نیستند. در قلمرو حیوانات، گونههای خاص، رفتارهایی از خود نشان میدهند که میتوان آنها را به عنوان عنصرهای سفارشیسازی در نظر گرفت.
به عنوان مثال، پرندههای گلپر برای تزیین لانههای خود با اشیاء رنگارنگ برای جذب جفت شناخته میشوند. این اشیاء با دقت انتخاب و چیده می شوند. آنها حس زیباییشناختی را به آن دیگری منتقل می کنند.
توجه به این نکته مهم است که وقتی برخی از حیوانات رفتارهایی را برای شخصی سازی انجام می دهند، در واقع آنها در درجه اول توسط غریزه برای بقا و تولید مثل هدایت می شوند. این در حالی است که، سفارشی سازی یا شخصی سازی که توسط انسان انجام می شود اغلب توسط ترکیب پیچیده تری از عوامل اجتماعی، روانی و فرهنگی هدایت می شود.
شما می توانید در مناسبت های خاص برای انتقال عاطفه خود به آنکه دوستش دارید محصولی را انتخاب و سفارشی سازی کنید. برای مثال می توانید تصویر دلبرتان را به ما بدهید، رنگی را که می پسندد، معنایی که با آن زیست می کند را برای تیم خلاق ما شرح دهید تا آن حسی را که به واسطه زیست با دلبرتان تجربه می کنید با همان هدیه سفارشی سازی شده به ایشان منتقل کنیم.
سفارشی سازی برای تشکیل اجتماع
سفارشی سازی همچنین نقش مهمی در پیوند اجتماعی و تشکیل جامعه ایفا می کند. علایق مشترک و موارد شخصیشده میتوانند بهعنوان آغازگر مکالمه باشند و به ایجاد ارتباطات کمک کنند
فراتر از تعاملات فردی، سفارشی سازی می تواند جوامع بزرگتر را پرورش دهد. به عنوان مثال، هواداران اغلب حول کالاهای سفارشی می چرخند. از تی شرت ها و قاب گوشی گرفته تا دکور و لوازم جانبی خانه، به طور مثال طرفداران انیمه ها با افتخار وفاداری خود را از طریق اقلام شخصی نشان می دهند.
این انتخاب نه تنها نشان دهنده سلیقه شخصی است، بلکه به دیگران با علایق مشابه نیز پیام می دهد و تشکیل جوامع را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین تسهیل تر می کند.
اگر شما صاحب شرکتی هستید که به محیط پیرامونتان احترام می گذارید، گیاهخواران یا وگان ها را دوست دارید و روش آنها را برای زیستن می پسندید، می توانید برای هدیه دادن به کارکنان یا مشتریانتان از برند شکلات دست ساز وگان استفاده کنید که هم جهان بینی شما را به آن دیگران نشان می دهد و هم یک محصول سفارشی سازی شده به سلیقه خودتان و مطابق با نیاز برندتان از ما دریافت می کنید. محصولی که با کیفیت بالای مواد اولیه و با مِهر به شما و دیگر جانداران آماده می شود.
لذت سفارشی سازی
در پایان، عشق به سفارشی سازی گواهی بر تمایل ما به دیده شدن به عنوان فردی با هویت مشخص و متفاوت است. این اتفاق ترکیبی از غرایز اولیه، تأثیرات محیطی و فرصت های امروزی است. سفارشیسازی به ما امکان میدهد خودمان را ابراز کنیم، ارتباطات ایجاد کنیم و در امور روزمره لذت ببریم.
وقتی ما یک محصول را سفارشی سازی یا شخصی سازی می کنیم در واقع یک معنای ارزشمند به زندگی روزمره مان می افزاییم در آن موقعیت هر آیتم بازتابی از شخصیت ما است.
این به این معنی است که همه چیز را از پلاک های شخصی گرفته تا خانه هایی با تزئینات منحصر به فرد بپذیرید. سفارشی سازی شده فقط در مورد خود آیتم نیست، بلکه داستان و شخصیت پشت آن است. این واقعیت نهفته ی زیبایی در جان سفارشی سازی است.